perjantai 17. syyskuuta 2010

Pentu/perustottis kurssi käyty

Nyt on otettu Wallun ensimmäinen askel kohti toko-koiraa, ja hemmetin hyvin se askel menikin. Tai no kokeiltiinhan me puolen vuoden ikäisinä pentutokoa, mutta se meni häneksi minun koulun aikataulujen takia. Eli saatiin siis ensimmäinen tottiskurssi käytyä kokonaan, jossa opiskeltiin ihan tokoliikkeitä. Kurssilla opeteltiin luoksetulo, seuraaminen, istuminen, maahanmeno, perusasento, paikallaan olo ja seisominen (ei tässä järjestyksessä tietenkään). Wallu osaa jo seurata tosi hyvin, mutta kaikissa muissa on vielä hiomista. Nuo kaikki on siis liikkestä tehtäviä, eli seuraamisesta maahanmeno jne. Kyllä Wallu osaa jo paikallaan mennä maahan ja istua yms. Kaukokäskyjä ei olla opeteltu erikseen, vaan olen käyttänyt samoja käskyjä ja se on tehnyt ne myös pienen etäisyyden päästä. 

Kouluttaja kehui, että Wallu on todella lupaava tapaus ja käytti paljon aikaa meidän liikkeiden hieromiseen ja opasti minua opettamaan Wallua paremmin. Se kyllä rohkaisi paljon, kun hän kehui meitä. Wallu kun on välillä niin toivoton tapaus. Ja todella hidas oppimaan. Se vaan mennä touhottaa eikä yhtään ajattele mitä tekee. Ollaan hinkattu perusasentoa jo puoli vuotta, ja edelleen se menee vaan makupalan perässä mun selän takaa, mutta nyt se osaa jo ite istua lopuksi, kylläkin ihan väärään paikkaan. Olen nyt yrittänyt palkata sen aika kun se edes tulee mun sivulle istumaan, enkä niinkään kiinnitä huomiota sen sijaintiin. Jos se ensin edes oppisi kiertämään jalat ilman makupalan seuraamista ja lopuksi istumaan, niin olisin tosi onnellinen! 

Mutta kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen Wallun etenemiseen. Se ottaa tosi kivasti kontaktia ja tykkää selvästi tehdä asioita mun kanssa. Se vaan kun mulla meinaa mennä hermot välillä... Ja niin tekee myös Wallulla jos joku sattuu tulemaan liian lähelle tai karkaamaan vierestä treenien aikana, niin W on kyllä heti mukana lähtemässä juoksemaan tai liittymässä mukaan rähinöihin. Myöskin blenheim cavalieri teki välillä isojakin ongelmia harjoituskentällä.

Mutta nyt hiotaan näyttelyjuttuja Lohjan erkkaria varten ja käydäänkin sunnuntaina mätsärissä myös treenaamassa. Ensiviikolla onkin sitten tosiaan luolatreenitkin joissa nähdään lähdetäänko lokakuun lopussa Ouluun ihan kisaamaan! Jännittäviä aikoja elellään siis..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti